Volvo 242 Turbo 6:a
© www.jesus242tic.se
 
Motor
Motorblock: Volvo 960 2,5 borr 81,10 mm
Topplock: Volvo 960 3,0 portad av Mike Billét
Vevstakar: Verdi, orginal längd
Kolvar: JE
Komp förhållande: 8,0:1
Vevaxel: 960 3,0 slaglängd 90 mm
Sprut/tändning: Prospark med launch control, 12 spridare
Turbo: Preppad Holset HX 52
 
Växellåda
BMW 6 växlad från 540/740 -96 ->
Koppling komplett från BMW 850 CSI 280 mm lamell
   
Framvagn
Standard
Fjädrar: Sänkningssats
Stötdämpare: Volvo R-Sport
   
Bakvagn
Bärarmsinfästning sänkt med 50 mm.
Momentstags infästning framflyttad 210 mm (egentillverkat).
Uniballs i bakkant på momentstagen.
Grupp-A bussningar i bakkant bärarmar tillverkade av Wargia
Uniballs i panhardstag
Slutväxel: 3,73 utv, 1031 axel
Fjädrar: Sänkningssats
Stötdämpare: DeCarbon
   
Bromsar
Standard skivor, skall bytas efter reg besiktning
Standard ok, skall bytas efter reg besiktning
Bromsvåg och hydralisk handbroms från Sellholms.
Bränslesystem
Bränslepumpar: Dubbla Bosch 044, en pump per fuel-rail.
Bränsleregulator: TWM Induction
Fuelrails: Ombyggda 960, 12 gröna S60R spridare
Bränsletank: Aluminium placerad i kofferten.
   
Kaross  
Papper från -75, utseende från -83.
Ny höger bakskärm, nya dörrar, skärmar, frontplåtar.
Laserblå givetvis.
Lackerad av TB:s Rekolack
Motor och låda tillbakaflyttad 80 mm
Demonterad kylarbalk pga platsbrist.
Grupp-A bur i aluminium
Framlampor i plast, Canada modell
Samtliga lister utbytta till nya
 
Inredning
VDO hastighetsmätare 0-300 km/h
52 mm mätare, vattentemp, oljetemp, oljetryck, tankmätare
Vätskefylld laddtrycksmätare från Wika, -1 till +3 bar.
Varvräknare 5"
Svarta Sparco EVO stolar och 6-punkts bälte
Brandvägg i kolfiber
Original glasrutor och elsystem.
 
Bilder  
© www.jesus242tic.se © www.jesus242tic.se
© www.jesus242tic.se © www.jesus242tic.se
© www.jesus242tic.se
© www.jesus242tic.se © www.jesus242tic.se

 

Created by Egghead 2004