Volvo 242 Turbo 4:a
© www.jesus242tic.se
 
Motor
Motorblock: Volvo B21ET, borrat 0,50 mm. Skall bytas till B19.
Topplock: Volvo Marin, ID nr: 1000532.
Skall bytas till ett som är portad av Mike Billét.
Vevstakar: Standard ET
Kolvar: Array, smidda
Komp förhållande: 7,0:1
Vevaxel: Standard med stiftat svänghjul tillverkat av Wargia.
Sprut/tändning: Prospark, 8 spridare
Turbo: Holset HX 40
 
Växellåda
Volvo M90H -97
Koppling komplett från Volvo 850R -96
   
Framvagn
Standard
Fjädrar: Volvos sportsats
Stötdämpare: Volvos sportsats
   
Bakvagn
Grupp-A bussningar i bakkant bärarmar tillverkade av Wargia
Egentillverkade bussningar av nylon i momentstagen.
Uniballs i panhardstag
Slutväxel: 3,73 utv, 1031 axel
Fjädrar: Volvos sportsats
Stötdämpare: Volvos sportsats
   
Bromsar
Standard skivor
Standard ok
Bränslesystem
Bränslepumpar: Dubbla Bosch från Volvo 940.
Bränsleregulator: Bosch med dubbla ingångar, justerbar.
Fuelrails: Tillverkade av Wargia med 8 gröna S60R spridare.
Bränsletank: Standard, egentillverkad armatur. Dubbla utgångar.
   
Kaross  
Papper från -75, utseende från -83.
Rostlagad, begagnade plåtdelar.
Laserblå givetvis.
Lackerad av TB:s Rekolack
Samtliga lister utbytta till nya
 
Inredning
Standard, svart
 
Artikel från "European Car Web"
 
Bromspapper (klicka på dom för förstoringar)
© www.jesus242tic.se © www.jesus242tic.se
B21 8V, GT37. Laddtryck 2,6 bar

B21 16V, GT37. Laddtryck 1,95 bar
Bränslet räckte ej längre.

 

Created by Egghead 2004